
Yhteistyöoluet peruttu, julistin tammikuun Iha Himo –postauksessa. Kuinka väärässsä olinkaan. Panimoiden viralliset kollabot ovat nyt tosiaan olleet reilu puoli vuotta tauolla, mutta Himo on silti paiskinut yhteistöitä oikein olan takaa.
Mistä on kysymys?
HUOM! Aiheesta löytyy myös Youtube-lyhäri: TÄSTÄ.
Olemme alusta asti tehneet mieluusti yhteistöitä erinäisten tahojen kanssa: ravintolat, tapahtumat, ja firmat. Ne eivät ole kuitenkaan ikinä olleet pääliiketoimintaamme. Ne eivät ole ikinä vaatineet keittoaikatulujen muokkaamista useiden kuukausien päähän. Ne eivät ole ikinä työllistäneet koko panimoa täysmittaisesti.
Kunnes koitti vuoden 2025 loppu. Kunnes panimoiden yhteiset oluet loppuivat kuin seinään.
Vanhojen asiakkaiden, mm. Tampere Film Festival, Festivaali-festivaali, G Livelab sekä Nekalab, kanssa hommat jatkuivat ja tilausmäärät suurenivat. Nekalabin nimikkolageria keitellään jo tätä kirjoittaessa kuudennetta erää. Ja teimme ”Labeille” myös uudet oluet New England pale alen ja fruited sourin muodossa.
Uusia asiakkaita tuli ravintolapuolelta Tampella, Madame sekä koko Social Burgerjoint -ketju. Näistä kahta ensimmäistä jäi meille itselle myyntiin parikymmentä laatikkoa. SBJ-olutta ei tölkin tölkkiä.
Kuten ei myöskään noita aiemmin mainittuja Festivaali- ja Lab-oluita. Eli erä kun oli astioitu, niin se oli periaatteessa jo myyty. Kierto kunnossa.
Teimme Mansepriden ja Sinuiksi ry:n kanssa Pridezilla-oluen, joka myi ennakkoon loppuun. Toinen eräkin lähti nätisti liikkumaan.
Startax-yhtiö tilasi heille räätälöityä Citra-sinkkuhumaloitua pilsiä koko erän, eli meidän tapauksessa noin 2000 tölkkiä. Hakivat koko setin myös astiointipäivänä, joten meidän ei tarvinnut käyttää kallisarvoista kylmävarastotilaa lainkaan.
Niin, Himo tosiaan varastoi KAIKKI oluensa kylmässä. Ja tila on välillä kortilla.
Pesästä käenpesään
Panimoiden kanssa olemme päässeet myös keittelemään. Yhteistyöoluet kieltävässä luonnoksessa, kyseessä on siis edelleen pelkkä LUONNOS, kun sallitaan kiertolaispanimoiden kanssa valmistetut oluet. Fyysinen panimo = oikea panimo – luonnoksen mukaan siis.
Tamperelainen Brewcats kävi muistelemassa menneitä ja panemassa saisonin. Miksi menneitä? Himon keittäjä Kalle pyöritti Porissa Moose on the Loose -panimoa aikoinaan ja saisonkollabo juontaa juurensa sinne. Nyt Seison-saison on nimeltään Seison taas ja adjunkteina passionhedelmä sekä mango.
Toinen, myös tamperelainen, käkipanimo on tulossa visiitille. Kovaa jälkeä tehnyt Hoppy Traveler on pannut oluita mm. Salaman ja UG Breweryn tiluksilla. Ensimmäinen Himo-yhteistyö on white IPA.
Molemmissa kiertolaiskuvioissa homma toimii niin, että me myymme osan oluista, käet loput. Näin ollen he saavat provision myymistään oluista ja meillä varastonkierto nopeutuu myös niiden osalta. Ehkä uusia asiakkaitakin on luvassa ko. oluiden tiimoilta.
Myyty olut on se paras olut. Panimokollabot ovat hemmetin kivoja ja monella tavalla hyödyttäviä projekteja, mutta bisneksen kannalta ”muut” yhteistyöt pitävät Himon pään väkevästi pinnan yläpuolella.
Syksylle on muutamia yhteistyökuvioita suunniteltu, eli hyvällä säkällä nämä eivät ole vain yhden alkuvuoden juttu. Toivotaan ainakin näin.
Yhteistyöllistävä vaikutus
Miten tämä kaikki sitten työllistää panimoa?
Melkoisen paljon. Me kun emme tee etikettioluita, eli ns. private label -oluita. Jokainen Himolta ulos lähtevä yhteistyöolut on siis räätälöity asiakkaan tarpeisiin. Oli se sitten simppeli vaalea lager tai reilusti humaloitu NEIPA.
Osa asiakkaista haluaa tehdä itse etiketin. Osa osittain. Ja suurin osa antaa meille suht vapaat kädet. Joka tapauksessa Himon graafikko Pia käy läpi etiketit ennen painoa, jotta lainmukaiset pykälät täyttyvät.
Helpoimmillaan etiketti tulee miltei painovalmiina asiakkaalta. Joskus taas pienintäkin yksityiskohtaa hiotaan useampaan otteeseen. Graafikon työtaakka on siis täysin kiinni asiakkaan tarpeista. Ja ne tarpeet yritämme täyttää.
Oluiden kalenterointi, reseptiikka, raaka-aineiden tilaus, keitto ja astiointi. Tuotantopuolella ei juuri eroa ole sillä, onko kyseessä oma olut vai yhteistyö.
Myyjämme Pietari ottaa mieluusti erilaisia oluita katalogiinsa, joten sielläkään päässä nämä eivät aiheuta lisätöitä. Ja onpa esimerkiksi Tampella 10 -olut herran kontakteista lähtöisin.
Allekirjoittaneen tärkein työ tässä kaikessa on pitää ohjakset käsissä ja toimia välikätenä asiakkaan sekä tuotannon välillä:
Koska minkäkin oluen pitää olla viimeistään valmis, miten paljon asiakas haluaa vaikuttaa tyyliin ja raaka-aineisiin, mitä se vaatii etikettiin, kuka hakee omat oluensa ja koska, kelle lähetellään tölkit rahtina, pidetäänkö palaveria aiheesta vai meneekö homma maaliin ihan viestimien kautta… Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Työtä piisaa ja se on, varsinkin näinä synkähköinä aikoina, aivan hemmetin hyvä asia.
Jokainen asiakas on omanlaisensa. Monelle oma olut on, syystäkin, todella tärkeä asia, joten me Himolla yritämme tehdä jokaisen juoman niin, että kumppani olisi ylpeä siitä.
Jos tämä kirjoitus herätti janon, niin pistäpä viestiä ja tehdään kimpassa olut:
